Aşağıda dersin işlenişi hakkında çeşitli görüşler bulunmaktadır. Tavsiye niteliğinde genel yazılmıştır. Yazı düzenlenmeden eklenmiştir. Sizlerde ders işlerken işinizi kolaylaştıran veya meslektaşlarımıza sunacağınız önerileri ekleyebilirsiniz. Yapım kuşağı baz alınmıştır.



- Okulunuzda çocukları gözlemleyip onlarda dersiniz ile ilgili algılarını tespit etmenizi ve bu yanlış algıların nedenlerini, bu algıları nasıl değiştirebileceğinize dair bir planlama yapmanızı öneririm. Daha sonra teknoloji tasarım felsefesinin öğrenci boyutunu kavratacak aşamalı bir eğitim süreci planlayın. Bunlar her okulda farklılık göstermektedir. Öncelikle bu konuyu ele almalısınız. Teknoloji ile ilgileri, teknolojinin gelişimine olumlu bakış, başarabilme, farklı düşünme, hayal kurma, düşüncelerini ifade etme, birbirinin fikirlerine saygı duyma, daha sonra bilim insanlarının ve bilimsel gelişmelerinin onların seviyelerinde ele alınabilecek çalışmalar ile vermeniz gerekmektedir. Bu alt yapıyı sağladıktan sonra klavuz kuşak kazanımlarından kuşak yönergesi hazırlamanızı (indirebilirsiniz) ve yönergeleri çocuklara da vererek kuşakta istenen süreci yine çocukların ilgisini çekecek şekilde dersleri işlemeniz gerekmektedir. İşimiz aslında zor. Çünkü program geliştirmeci ve rehberlikçi kadar uzmanlık kazanıyorsunuz her defasında kendiniz etkinlik slayt vb. çalışmalar hazırlıyorsunuz. Diğer öğretmenler gibi hazır konuyu çıkıp anlatmıyorsunuz.

- birinci öncelik süreçtir, süreç sonunda ürün çıkmayabilirde

- siz önceki mesajda belirttiğim gibi önce bu işi benimseyeceksiniz sonra öğrencilerinizi ilgili kuşaktaki etkinliğe hazırlayacaksınız ve sonra kuşağı işleyeceksiniz.

projelere somut olarak odaklanmayın


- bilim dergilerini ve haberlerini takip edin. size göre ilginç gelen ve derste şunu şurada kullanabilirim diyebileceğiniz haberleri biriktirin


- teknoloji tasarımla ilgli kendinize kuşak planı hazırlayın.
Öncelikle kuşak ve dersle ilgili çocukların hazırbulunuşluklarını tamamlamanız gerekiyor.
Sonra kuşak etkinliğinde yönergenizin aşamalarını destekleyen çalışmalar hazırlamanız gerekiyor.
Örneğin ilk aşamamız hayatındaki sorunları farkeder ve listeler: Şimdi siz çocuğun bunu yapması için bir küçük etkinlik veya çalışma planlamanız gerekiyor. Bunu da bulunduğunuz yere göre kendiniz belirlemelisiniz. Köydeyken köyü inceleme gezisi yapmak güzeldir. Bunu çocuklara bir işin zorluğu, gıcıklığı gibi durumlarını da belirterek buldurabilirsiniz. Ya da değişik yöntem teknikler kullanabilirsiniz. dersinizi bir film ve yönetmen de sizsiniz. En basit haliyle öğrencilere yaratıcı mısınız diye sorun ve sadece evet ve hayır ile cevap vermelerini isteyin. Teneffüste her öğrenciden öğretmenlere yaratıcı olup olmadıklarını ve yaratıcı bir insanın özelliklerinin neler olduğunu sormalarını isteyin. En çok öğretmenden yanıt alan öğrenciye de bir ödül vereceğinizi belirtin. Teneffüs sonrası teneffüste yaptıkları görüşmelere dair anlatımlarını dinleyin ve (varsa projeksiyon, laptop yoksa da resim çıktısı ile) hiçbiri yoksa kendi çocukluğunuzdan veya çevremizdeki yaratıcılık örneklerini verin. örnek olarak telden araba, sapan, büyük yağ tenekelerinin saksı vb olarak kullanılmasını örnek olarak verebilirsiniz. Ve dersin sonuna doğru aynı soruyu onlara tekrar sorun siz yaratıcı bir insan mısınız? cevapların çoğu evet olacaktır. Son olarak derste yaşadıklarının tümünü günlüklerine yazmalarını isteyin.

Benim eskiden projeksiyonum yoktu ve sene başında yaklaşık 3-4 bin tane çıktı alırdım

toplu çekim merkezinde 50 -70 tl civarında tutuyor

öğrencilerle derste işleyebileceğim yazı, resim vb etkinlik dökümanlarından25 tane dosya hazırlarım. Her kuşakta yönergeler ve yönergelerin aşamalarını destekleyen dökümanlar olur. O gün dosyadaki bir şeyden destek alınması gerekiyorsa Sınıfa gelen öğrencilere dosyaları dağıtırım. Ders bitince dosyaları alırım. dolayısıyla 25 dosyayı (20kişi x 12 sınıf= 240 kişi) her sınıf için kullanabilirim. Dosyada bilimi yaratanlar, simit ve peynir ile bilim insanı hikayeleri gibi çalışmalar da koyarım. Bu çalışmaları her haftaya bir çalışma gelecek şekilde yetiyor. Bunları grubun fotograflarında bulup indirebilirsiniz. Ayrıca her hafta öğrencilere gözlem yapmalarını isterim yada şöyle söyleyim o hafta ilgilerini çeken, onlara farklı gelen herhengi birşeyi not etmelerini ve derste anlatmalarını isterim.

Tüm bu çalışmalara sınıfların durumuna göre film veya belgesel veya internetten indirilen teknoloji gelişmeler de eklerim
bilim çocuk dergisi dağıtırım


şimdi dergileri eba.gov.tr den indirebiliyorsunuz

şimdi yapım kuşağına geri dönelim
ilk aşamamız sorunları farketmeleri ve listelemeleriydi. Biz onlara yaratıcımısınız dedik ve öğretmenlere sordurduk.
Sonraki hafta yapabiliyorsanız geziye götürün, inceleneek bir yer varsa olabilir fabrika gibi.
yoksa grup ödevi verip ilgi duydukları bir ürününü geçmişten günümüze gelişimini araştırıp sınıfta sunabilirler bu çalışmalarda ürünlerin ilk hallerini baz alıp bunu yapan kişi en başta ne düşünmüş olabilir diye sorgulatın.
Ya da gruptan edinebileceğiniz benim hazırladığım acaba ile başlayan buluşlar veya teknolojik gelişmeler slaytlarını izletin veya çıktısını alıpğ çocuklara dağıtın her öğrenci kendi elindeki teknolojik gelişmeyi sınıfa okuyup acaba bunu yapan kişi hangi sorundan veya ihtiyaçtan yola çıkarak bunu yapmaya başlamıştır diye sorgulatın. tüm bu çalışmalarla çocuk artık ihtiyaç ve sorunlara farklı bakmayı öğrenecektir ve klasik su sorunu, elektrik sorunu gibi sorunlardan vazgeçecektir. Böyle durumlarda çocukları daha farklı ne bulabilirsin, gelecekte ne olmak istiyorsun olmak istediğin meslekle ilgili nasıl sorunlar var gibi sorgulatmalarla farklı sorunlar bulmasını sağlayın ve kuşağın girişini yapmış olursunuz.


Özet olarak sonraki haftalarda kuşak yönergesine göre çalışmasından bir sorunu seçer

seçtiğini çözüm önerileri getirir

çözüm önerilerinden birini seçer

özelliklerini belirler


özellik belirleme aşamasında sıkıntı yaşanıyor orada da cep telefonunu örnek verin

telefonun özelliklerini yazın ve her özelliğin karşısına o özelliğin gerçekleşmesi için hangi parçaların olmas gerektiğini belirtin. Örneğin sesli iletişim: ses için hoparlör, mikrofon, kimi aradığını görmek için ekran, ekrandan yönlendirmek için tuşlar, çalışması için yazılım gibi


internetten google görsellerden prototip çizim, 3d çizim, 3 boyutlu taslak çizim gibi arama yapınca size birçok örnek çıkıyor. Bunları gösterebilirsiniz. Ya da daha basit haliyle interneetten Çılgın Mucit Nuri Projeleri diye aratırsanız örnekler çıkacaktır. ya da bilim çocuk dergilerinde nasıl çalışır bölümleri var bunları çocuklara gösterip çizimi nasıl yapabilecekleri konusunda yardımcı olabilirsiniz. Çizim konusunda istedikleri gibi çizebilmelerine olanak tanıyın çünkü bu konuda öğrenciler sıkılabiliyor çünkü herkes iyi çizim yapamıyor.


Çizimini de yapım aşamasında mutlaka birbirlerinin çizimlerini incelemelerini sağlayın. Zira çizimlerde başkası tarafından anlaşılabilirliği farketmeleri lazım.
Yapım aşamasında çeşitli öğrenci çalışmalarından örnek gösterebilirsiniz. Bundaki sebepde yaparken kullanılan malzemelerin kolaylığını farketmelerini sağlamaktır. Öğrenci nasıl yapacağım diye kaygılanacaktır. Siz sadece çizimdeki çalışmayı somuta çevirmelerini isteyin kullanılacak malzemenin ne olacağına karışmayın sadece yönlendirin. Hiçbirşey bulamayan kişi bakkaldan bulabileceği kartonla bile yapabilir. Burada tasarladığı çalışmayı çizdiğinin somutuna çevirmesi önemli görsellik ve malzeme kalitesi pek önemli olmamalı, tabi öğrenci daha kaliteli çalışma yapması için de desteklenmeli. Mesela bir öğrenci rüzgarsız havada uçurabileceği bir uçurtma düşünmüştü, bunu nasıl yapabileceği konusunda sıkıntı yaşadık ama 2 dal, 1 poşet, 1 tel ve ip ile işi çözdü. 2 dalı çarpı gibi uçurmanın gövdesi, poşetide gövde kaplaması, teli gövdeye, telin ucuna kartından pervane şekli ekleyerek çalışmasını tamamladı. Bu çalışma ile çocuk süreci tamamladı. Buna bakıpta böyle icat mı olur diyenler çıkabilir dersi ve felsefesini bilmeyenlerdir. Bizler icat yaptırmıyoruz icat yapmak öyle kolay mı? Biz süreci yaşamasını sağlıyoruz. Şimdi çocuğa projeni anlat dediğiniz zaman çalışmasının ne olduğunu, bunun neden tasarladığını, nasıl çalıştığını anlatması ve ürünü üzerinde göstermesi yetiyor hatta ürününü yapamasa bile çizimi ile de anlatması olur.
Çalışmasını özetleyen bir poster tasarımını da yaptımı çıkıp sınıfın önünde anlattımı tamamdır. Tabi tüm süreçle ilgili günlüğünü bir dosyada tutmasını sağlamanız da gerekiyor. Günlük hususunu anlatmadım ama süreçte yaşadıklarını mutlaka günlüğünde belirtiyor. Günlüğü her hafta son 5-10 dakika yazdırabilirsiniz.
Şimdi yapım kuşağını özetlersek bir başkası işe çocuğa icat yaptırma veya proje yaptırma olarak görebilir ama biz bir süreci yaşatma olarak görüyoruz. Bu süreçte çocuk sorgulamayı, çevresini gözlemlemeyi, sorunlara çözüm geliştirme konusunda kendisine güveni, kendisini ifade etmeyi, başkalarının çalışmalarını değerlendirmeyi, başkalarından kendi çalışması hakkında fikir almayı, hepsinden önemlisi birşeyler başarabilmeyi, başarmanın kolaylığını yaşıyor.

Not verirkende bir sürece yönelik gözlem, bir de hazırladığı ürün dosyasına not verin. Gözlem notunu ders içi etkinliklere katılım notu, ürün dosyasını da kuşak notu olarak verebilirsiniz. Ürün dosyası olarak duruma göre bir poşet dosyada olabilir farketmez yeterki süreci anlatan çalışmalar tek yerde olsun.
Gözlem olarak bir form veya çizelge hazırlayın gözlemleyeceğiniz durumları ve ölçütlerinizi belirleyin ve hafta bazında veya çocuğun süreci yaşamasına göre her aşamada veya durumda ne kadar performans sergilediğini gözlemleyin. Ürün dosyalarını ve afişleri mümkün olduğunca saklamalarını sağlayın çünkü program sarmal yapıdadır ve bir sonraki yıl bir öncekinin üstüne inşa edilir ve çocuk özellikle geçen süreçte ne kadar değiştiğini görür.

Umarım tüm bu yazdıklarım dersinizi işlerken daha keyifli süreçler yaşamanızı sağlar.