• Teknoloji Tasarım Dersi Norma Esas Ders Yükü Nasıl Hesaplanır?

    TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ NORM’A ESAS DERS YÜKÜ NASIL HESAPLANIR?
    Resmi Dayanak:

    1. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı 21.03.2006 tarih ve 24 sayılı kararı ile kabul edilen Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı içerisinde yer alan “Uygulama Esasları”
    2. 30.11.2010 tarih 535450 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı Bimer Başvurusu Cevabı.
    3. 29.09.2006 tarih 020154 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Yazısı.


    Açıklama:
    Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı Uygulama Esasları bölümünde programın nasıl uygulanacağı ile ilgili açıklamaların 4. Maddesinde aşağıdaki açıklamaya yer verilmektedir:
    4. Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı’nın hedeflenen amaçlara ulaşması için dersteki öğrenci sayısı 25’i geçmemelidir. Öğrenci sayısı 25'ten fazla olan sınıflar 20’yi geçmeyen gruplara ayrılır. Gruplardaki öğrenci sayısı eşit olur. Bir başka ifade ile öğrenci sayısı 25>’e kadar olan sınıflar 1; 26–40 arası 2, 41 ve üzeri sınıflar 3 gruba ayrılır. Her gruptan bir öğretmen sorumlu olur ve yılsonuna kadar aynı grupla programı yürüterek öğretimi gerçekleştirir. Gruplardaki kız ve erkek öğrenci sayısı dağılımının eşit olmasına dikkat edilir.”
    Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı Uygulama Esaslarına göre şube mevcudu 26-40 arası olan sınıflar için 2, 41-60 arası olan sınıflar için ise 3 öğretmen ihtiyacı bulunmaktadır. Başka bir deyişle sınıf mevcudu 25’ten fazla olan sınıflar için 1 Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretmeni 1 şubede eğitim gören öğrencilerden en fazla “20” öğrenci ile ders işleyebilmektedir.
    Örnekler:
    1. A okulunda 7. Ve 8. Sınıflarda toplamda 11 şube bulunmaktadır. 6 tane 7. Sınıf şubesi, 5 tane de 8. Sınıf şubesi vardır. Her bir şubenin öğrenci mevcutları 26-32 arasında değiştmektedir. Bu okulun Teknoloji ve Tasarım Dersi Normuna esas ders yükü aşağıdaki gibi hesaplanmalıdır:
    11(Şube Sayısı) x 2(haftalık ders saati) x 2(Uygulama esaslarına göre sınıfların bölüneceği grup sayısı) = 44 Saat.

    2. B okulunda 7. Ve 8. Sınıflarda toplamda 10 şube bulunmaktadır. Her şubenin öğrenci mevcudu 41-55 arası değişmektedir. Bu okulun Teknoloji ve Tasarım Dersi Normuna esas ders yükü aşağıdaki gibi hesaplanmalıdır:
    10(Şube Sayısı) x 2(Haftalık Ders Saati) x 3(Uygulama Esaslarına Göre Sınıfların Bölünerek Oluşturulacak Grup Sayısı) = 60 Saat.

    3. C okulunda 7. Ve 8. Sınıflarda toplamda 8 şube bulunmaktadır. Her şubenin öğrenci mevcudu 22-24 arası değişmektedir. Bu okulun Teknoloji ve Tasarım Dersi Normuna esas ders yükü aşağıdaki gibi hesaplanmalıdır:
    8(Şube Sayısı) x 2(Haftalık Ders Saati) x 1(Uygulama Esaslarına Göre Sınıfların Bölünerek Oluşturulacak Grup Sayısı) = 16 Saat.

    NOT: Okullarda mekân temini idarelerin görevidir. Oluşturulacak gruplara işlik v.b. temin edilemiyorsa idarecilerin odaları birleştirilerek veya öğretmenler odasının kullanıma açılması ile mekân temin edilebileceği gibi okulda bulunan her türlü açık veya kapalı mekân işlik olarak değerlendirilebilir. Gerekirse Müdür Odası dahi eğitim için kullanılabilir. Hiçbir şey çocuklardan daha önemli değildir.

    İdarelerin mekan sorununu gerekçe göstermeleri durumuna karşın
    Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığından bilgi edinme yolu ile edindiğimiz görüş yazısında;

    'Teknoloji ve Tasarım dersi öğretmenleri dersin işlenişinde okulun laboratuvar, kütüphane, bilgi teknolojileri sınıfı, görsel ve işitsel araçlar vb. öğretim olanaklarından; yörenin ekonomik, sosyal, tarihî ve kültürel değerlerinden öğretim yılı başında okul yönetimiyle yapılacak planlamalar doğrultusunda yararlanır.' maddesine yer verilmiştir.

    Dolayısı ile ikinci mekânın yalnızca atölyeden ibaret olması düşünülemez. Farklı mekânlarda dersin işlenmesinin amacı daha düşük öğrenci sayılı gruplarda programın amaçlarına ulaşılabilmesi göz önünde bulundurulmuştur. Okullarımız yukarıda programın uygulama esaslarında yer alan ismi geçen veya geçmeyen uygun alanların tahsis edilmesi amacıyla kurulmuştur.

    ‘İmkanlar dahilinde sınıfların gruplara ayrılması işlemi’ imkan olması durumunda yalnızca belirli sınıfların gruplara bölünerek bazı sınıfların bölünmemesi uygulama esaslarına uygun değildir.

    Öğretmenin gelmemesinden dolayı ikiye ayrılmış bir grubun dersinin boş geçmesi durumunda diğer boş geçen derslerdeki durum geçerlidir. Çünkü grubun aynı öğretmenle yılı tamamlaması esastır fakat boş geçen dersin olduğu gün nöbetçi öğretmenler arasında teknoloji ve tasarım öğretmeni nöbetçi ise onun boş geçen derse girmesi uygun olacaktır. Grupların birleştirilmesi uygun bir yöntem olarak görülmemektedir.

    Çalışmalarınızda başarılar dileriz
    Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Eğitim ve Öğretim Dairesi Başkanlığı





    Teknoloji ve Tasarım Eğitimcileri Derneği

    Yorum 29 Yorum
    1. Misafir Üyenin Avatarı
      Misafir -
      Diyarbakir il genelin de norm hesabi bir kaç okul disinda tumuyle hatali. Dernek olarak öncülük yapsaniz, îl milli Egitim müdürümüzü bilgilendirirsek fena olmaz. Buna rağmen norm hesaplama hatası yapiir ise hukuki yollara başvuralim. Ayı çalışmalar dilerim.
    1. CAN SERDAR Üyenin Avatarı
      CAN SERDAR -
      Diyarbakır İL Milli Eğitim Müdürlüğüne Osman KESKİN tarafından derneğimizin dilekçesi verilmiş, ve okullara gönderilmişti. Okullarınızın bu duyuruyu kaçırmış olması muhtemel.
    1. Osman KESKİN Üyenin Avatarı
      Osman KESKİN -
      Tüm okullara iletilmek üzere yazı il milli eğitimden çıktı. Buna rağmen sıkıntılı okul olursa birlikte hareket ederek gerek idari gerekse disiplin açısından beraber iletişime geçerek girişimlerde bulunabiliriz. İletişim tlf 505 803 87 04

      Ayrıca il geneli okullara gönderilen yazı:
      okulllara gönderilen yazıyı indirmek için tıklayınız
    1. Misafir Üyenin Avatarı
      Misafir -
      tek oğretmenim . bu yıl 4 sınıfım var. sınıflarımı 2 ye bolemlyorum. bölmek zorunluluğu varmı? ben bolsem diğer gruba girmesem olurmu? yani yıllardır bu konuda mağdurum sınıf mevcutları 50 üzeri .
    1. CAN SERDAR Üyenin Avatarı
      CAN SERDAR -
      Kaç öğretmen olduğu önemli değil, uygulama esasları açık. 41-60 arası 3'e bölünmek ZORUNDA. Siz sadece 1 gruba girersiniz, diğer 2 gruba öğretmen ayarlamak idarenizin görevi. Sizin değil.
    1. Misafir Üyenin Avatarı
      Misafir -
      2 öğretmeniz, 6 şube 12 ders saati var.sınıfı ikiye bölünce 24 saate müdür norm 1 girmiş. Merak ettiğim 12 benim 12 diğer arkadaşın dersi var nasıl norm fazlası oluyorum, ben gidince benim gruba yeni öğretmen mi isteyecekler.
    1. Osman KESKİN Üyenin Avatarı
      Osman KESKİN -
      Şube mevcutlarını 26-40 arasında olduğunu düşünerek 6 şube 12 grup ve toplamda 24 saat ders yükü yapar. Norm kadro yönetmeliğine göre 31 saate kadar 1 norm, 31-42 saat 2 norm eder. Eğitim bölgesi okulu ise her 21 saate 1 norm verilir. Buna göre okulunuzda 24 saat 1 norm yapar ancak bu dersin gruplara bölünmeyeceği anlamına gelmemektedir.

      Konu ile ilgili olarak daha önce belirtilen hususlar;

      Bakanlığımız bimer aracılığı ile bölünen derse; 1.(birinci) öğretmenin teknoloji ve tasarım branşından 2.(ikinci) öğretmenin olmaması durumunda ne yapılacağına dair sorusuna, ‘Okulunuzda veya eğitim bölgenizdeki teknoloji ve tasarım öğretmenleri derse girmelidir, aksi halde zümre öğretmenleri ile yapılacak işbirliği ile herhangi bir branş öğretmeninin derse girmesi mümkündür.’ olarak görüş bildirmiştir.

      Şube sayısının az olduğu okullarda gruplar ve derslerin düzenlenmesinde ise ‘grup oluşturmada esas olan sınıftaki öğrenci sayısıdır. Grup oluşturmak için yeterli sayıda öğrenci olan sınıflar gruplara ayrılır. Grupları okulun teknoloji ve tasarım öğretmeni ile aynı eğitim bölgesinde bulunan başka bir okulun teknoloji ve tasarım öğretmeni eş zamanlı olarak paylaşırlar. Uygun branş öğretmeni bulunmadığı durumlarda okul idaresi ve ilçe milli eğitim müdürlüğü gerekli tedbirleri alır.’ olarak belirtilmiştir.
    1. Misafir Üyenin Avatarı
      Misafir -
      teknoloji tasarım dersinin 2 saat blok ders olarak yazılması zorunluluğu var mıdır, yoksa 2 saati 1 er 1 er ayırabilir miyiz?
    1. CAN SERDAR Üyenin Avatarı
      CAN SERDAR -
      Alıntı Misafir Demiş ki: Mesajı Görüntüle
      teknoloji tasarım dersinin 2 saat blok ders olarak yazılması zorunluluğu var mıdır, yoksa 2 saati 1 er 1 er ayırabilir miyiz?
      Ayrılamaz hocam, 2 saat blok ders olarak yazılması zorunludur.
    1. Misafir Üyenin Avatarı
      Misafir -
      Alıntı Osman KESKİN Demiş ki: Mesajı Görüntüle
      Şube mevcutlarını 26-40 arasında olduğunu düşünerek 6 şube 12 grup ve toplamda 24 saat ders yükü yapar. Norm kadro yönetmeliğine göre 31 saate kadar 1 norm, 31-42 saat 2 norm eder. Eğitim bölgesi okulu ise her 21 saate 1 norm verilir. Buna göre okulunuzda 24 saat 1 norm yapar ancak bu dersin gruplara bölünmeyeceği anlamına gelmemektedir.

      Konu ile ilgili olarak daha önce belirtilen hususlar;

      Bakanlığımız bimer aracılığı ile bölünen derse; 1.(birinci) öğretmenin teknoloji ve tasarım branşından 2.(ikinci) öğretmenin olmaması durumunda ne yapılacağına dair sorusuna, ‘Okulunuzda veya eğitim bölgenizdeki teknoloji ve tasarım öğretmenleri derse girmelidir, aksi halde zümre öğretmenleri ile yapılacak işbirliği ile herhangi bir branş öğretmeninin derse girmesi mümkündür.’ olarak görüş bildirmiştir.

      Şube sayısının az olduğu okullarda gruplar ve derslerin düzenlenmesinde ise ‘grup oluşturmada esas olan sınıftaki öğrenci sayısıdır. Grup oluşturmak için yeterli sayıda öğrenci olan sınıflar gruplara ayrılır. Grupları okulun teknoloji ve tasarım öğretmeni ile aynı eğitim bölgesinde bulunan başka bir okulun teknoloji ve tasarım öğretmeni eş zamanlı olarak paylaşırlar. Uygun branş öğretmeni bulunmadığı durumlarda okul idaresi ve ilçe milli eğitim müdürlüğü gerekli tedbirleri alır.’ olarak belirtilmiştir.
      Teşekkürler..
    1. Misafir Üyenin Avatarı
      Misafir -
      Merhaba Sayın Hocam.

      Bildiğiniz gibi şu aralar norm güncellemeleri yapılmaktadır. Bağlı bulunduğum ilçe milli eğitim müdürlüğü norm komisyonu daha önceki uygulamaların aksine norm hesaplanırken "Teknoloji ve Tasarım Öğretmenlerine rehberlik saati eklenmez" demektedirler. Ve bunu bulamadıkları bir "bakanlık görüşüne" dayamaktadırlar.

      Bu durum (zaten ders saatlerinin azalması da eklenince) benim norm fazlası olmam anlamına geliyor.

      Bu konu ile ilgili yasal bir gerekçe varmıdır? Konu hakkında bilgi sahibiyseniz, beni bilgilendirirseniz sevinirim.
    1. CAN SERDAR Üyenin Avatarı
      CAN SERDAR -
      Alıntı Misafir Demiş ki: Mesajı Görüntüle
      Merhaba Sayın Hocam.

      Bildiğiniz gibi şu aralar norm güncellemeleri yapılmaktadır. Bağlı bulunduğum ilçe milli eğitim müdürlüğü norm komisyonu daha önceki uygulamaların aksine norm hesaplanırken "Teknoloji ve Tasarım Öğretmenlerine rehberlik saati eklenmez" demektedirler. Ve bunu bulamadıkları bir "bakanlık görüşüne" dayamaktadırlar.

      Bu durum (zaten ders saatlerinin azalması da eklenince) benim norm fazlası olmam anlamına geliyor.

      Bu konu ile ilgili yasal bir gerekçe varmıdır? Konu hakkında bilgi sahibiyseniz, beni bilgilendirirseniz sevinirim.
      Böyle bir şey söz konusu değildir. Biz yıllardır sınıf rehberliği görevinin Teknoloji ve Tasarım Öğretmenlerine verilmemesi gerektiğini anlatmaya çalıştık ancak resmi mevzuatta bununla ilgili yasal düzenleme yapılmadığı için bunun mümkün olmadığı defalarca bakanlık tarafından dile getirildi. Bakanlığın size söylendiği şekilde ne bir görüşü ne de mevzuatı yoktur.
    1. Misafir Üyenin Avatarı
      Misafir -
      okulda 2 öğretmeniz.8 sınıfımız var ders yükümüz 32 ancak ben norm fazlası gösterilmişim.okul müdürü sistem böyle göstermiş diyor.ben ısrarla yanlışlık yapılmış diyorum fakat idare bana 21artı 15 olarak hesaplandığı için yanlışlık yok diyorlar.ne yapmalıyım
    1. CAN SERDAR Üyenin Avatarı
      CAN SERDAR -
      Alıntı Misafir Demiş ki: Mesajı Görüntüle
      okulda 2 öğretmeniz.8 sınıfımız var ders yükümüz 32 ancak ben norm fazlası gösterilmişim.okul müdürü sistem böyle göstermiş diyor.ben ısrarla yanlışlık yapılmış diyorum fakat idare bana 21artı 15 olarak hesaplandığı için yanlışlık yok diyorlar.ne yapmalıyım
      32 saat ders yükü girilip girilmediğini kontrol edin, 32 saat girilmiş ve siz norm fazlası olmuş iseniz "bölge normu" uygulamasından dolayı norm fazlası olmuşsunuzdur. Bölge normu uygulamasında her 21 saate 1 öğretmen normu veriliyor, 21'den sonra artık saat 15 ve üzeri ise 1 norm daha geliyor, gelmediği takdirde bölgedeki en fazla artık saat hangi okulda ise oraya 1 öğretmen normu veriliyor, şeklinde seçeneklerle ilerliyor sistem.
    1. Misafir Üyenin Avatarı
      Misafir -
      merhaba hocam bendeki sorun da şu 4+4+4 sistemiyle okuluuz ortaokul oldu ama yan okul da ilkokul oldu.böyle olunca ilkokul olan okuldaki tek.tas öğretmeni dilekçe vererek benim olduğum okula geldi. ve ben norm fazlası oldum. bu durumda ne yapabilirim bilgilendiriseniz sevinirim.
    1. CAN SERDAR Üyenin Avatarı
      CAN SERDAR -
      Alıntı Misafir Demiş ki: Mesajı Görüntüle
      merhaba hocam bendeki sorun da şu 4+4+4 sistemiyle okuluuz ortaokul oldu ama yan okul da ilkokul oldu.böyle olunca ilkokul olan okuldaki tek.tas öğretmeni dilekçe vererek benim olduğum okula geldi. ve ben norm fazlası oldum. bu durumda ne yapabilirim bilgilendiriseniz sevinirim.
      Bölge idare mahkemesine dava açarak kazananlar var o şekilde bir yol izleyebilirsiniz.
    1. Misafir Üyenin Avatarı
      Misafir -
      Merhaba Hocam benim çalıştığım okulda önceki müdürümüz okulun fiziki şartlarını ve sınıfların küçük olmasını gerekçe göstererek sınıfların mevcudu 25/ten az olmalarına rağmen bölüyordu. yeni gelen müdür sınıf mevcutları 25'ten az olan sınıfları bölmem diyor. Okulun fiziki şartları ve sınıf yokluğundan dolayı sınıflar bölünebilinir mi? sınıfların illede 25'ten fazla olması mı gerek. Bilgilendirirseniz sevinirim
    1. Misafir Üyenin Avatarı
      Misafir -
      Hocam sınıf mevcudu 25 ten az olan sınıflar ikiye bölünebilinir mi dersliklerin küçüklüğü ve fiziki şartlar göz önüne alındığında bu gerekçe gösterilebilinir mi yardımcı olursanız sevinirim
    1. CAN SERDAR Üyenin Avatarı
      CAN SERDAR -
      Alıntı Misafir Demiş ki: Mesajı Görüntüle
      Merhaba Hocam benim çalıştığım okulda önceki müdürümüz okulun fiziki şartlarını ve sınıfların küçük olmasını gerekçe göstererek sınıfların mevcudu 25/ten az olmalarına rağmen bölüyordu. yeni gelen müdür sınıf mevcutları 25'ten az olan sınıfları bölmem diyor. Okulun fiziki şartları ve sınıf yokluğundan dolayı sınıflar bölünebilinir mi? sınıfların illede 25'ten fazla olması mı gerek. Bilgilendirirseniz sevinirim
      25'den az olan sınıflar uygulama esaslarında bölünebilir olarak nitelendirilmemiş olsa da; bu konuda insiyatif alıp bölen birçok okul bulunmaktadır. Fiziki şartlar vs. den önce uygulama esaslarında geçen "gruplar 20 kişiyi geçmeyecek" şekilde oluşturulur ifadesi bölmek isteyen okullar ve müdürler için dayanak teşkil edebilir.
    1. Misafir Üyenin Avatarı
      Misafir -
      Alıntı CAN SERDAR Demiş ki: Mesajı Görüntüle
      25'den az olan sınıflar uygulama esaslarında bölünebilir olarak nitelendirilmemiş olsa da; bu konuda insiyatif alıp bölen birçok okul bulunmaktadır. Fiziki şartlar vs. den önce uygulama esaslarında geçen "gruplar 20 kişiyi geçmeyecek" şekilde oluşturulur ifadesi bölmek isteyen okullar ve müdürler için dayanak teşkil edebilir.

      Merhaba Can
      yukarıdaki konuyla alakalı olarak
      sınıf sayımız 17 * 2 = 34 saat tt var
      lakin 3 öğretmeniz. sınıf sayılarım 25 altı
      geçen yıla kadar sınıfları bölüyorduk. bir sıkıntı yoktu.
      bu yıl denyo müdürlerden biri eşşeğin aklına karpuz kabuğu misali 25 altı bölünemez ifadesini gerekçe göstererek sınıfların bölünmemesi gerekliliğini müdürler toplantısında kullanıyor ve maalesef bu yıl ki eğt öğrt yılına maaş karşılığını dahi dolduramayan moralleri alt üst olmuş 3 öğretmen olarak başlıyoruz.
      lütfen 25 ve altının bölünebileceği ile ilgili bir dayanak paylaşın ki ben önümü göreyim.
      kullandığım ifadeler rahatsızlık verebilir ama inanın canım çok sıkkın
      sizden acilen cevap bekliyorum.
    Yorum Yorum Gönder

    Üye iseniz giriş için tıklayın

    Lütfen Resmin içindeki karakterleri sırayla ve aynısını kutunun içine girin.

    Eğer resim içindeki karakterleri okuyamıyorsanız Resmi yenileme seçeneğinden yenileyerek değiştirebilirsiniz.

“Bir mıh, bir nal kurtarır, bir nal bir at kurtarır, bir at, bir atlı kurtarır, bir atlı bir savaş kurtarır, bir savaş bir vatan kurtarır.”